loading...
سرزمین عشق
آخرین ارسال های انجمن
عنوان پاسخ بازدید توسط
gt 0 110 amin2007r
امین آنلاین بازدید : 37 جمعه 15 مهر 1390 نظرات (0)

نگاهی به انواع شبکه

 

تعریف شبکه

در کل به اتصال تعدادی کامپیوتر به یکدیگر به منظور استفاده از منابع همدیگر شبکه گفته می شود به عبارت دیگر به هر وسیله که ما بتوانیم چند کامپیوتر را به یکدیگر متصل نماییم در حقیقت یک شبکه ایجاد کرده ایم .

اما
هدف از ایجاد شبکه چیست ؟
به طور کلی اهدافی مثل زیر در ایجاد یک شبکه
کامپیوتری دنبال می شود :
۱) استفاده مشترک از منابع
۲) استفاده از منابع راه دور
۳) افزایش امنیت و انعطاف پذیری
۴) مكانیزه كردن یا اتوماسیون كردن مجموعه ها
۵) استفاده بهینه از وقت و امكانات و صرفه جویی در هزینه ها

به نظر می رسد كه همین موارد دلایل خوبی برای به راه انداختن یك شبكه می
باشد . ضمن اینكه موارد متعدد دیگری نیز می باشد

اما در مطالب فوق یك كلمه
به نام منابع را بكار بردیم آیا می دانید منابع چه هستند ؟
منظور از منابع در
كامپیوترها امكانات آنها مثل پردازنده مركزی < CPU > ، هارد دیسك ، پرینتر كه جزء منابع سخت افزاری هستند و بانكهای اطلاعاتی ، فایلهای صوتی و تصویری به عنوان منابع نرم افزاری می باشد .

در بحث شبكه های كامپیوتری دسته بندی های
مختلفی وجود دارد كه به مرور آنها را بررسی خواهیم كرد اما در ابتدای بحث یكی از این دسته بندیها را معرفی خواهیم كرد :
۱) شبكه LAN : به شبكه های كوچك و محلی گفته می شوند . مثلاً اگر در خانه اتان یك شبكه راه اندازی كنید در واقع یك شبكه LAN ایجاد نموده اید .

۲) شبكه WAN : این شبكه در سطح بسیار بزرگی مطرح می شود و حتی می توان گفت در سطح جهانی همانند شبكه اینترنت ( خدا پدرش را بیامرزد ) . در این شبكه برای ایجاد ارتباط از تجهیزات مخابراتی پیش رفته استفاده می شود .

۳) شبكه MAN : در اصطلاح به شبكه هایی ما بین شبكه های LAN و WAN گفته می شود و یك راه تشخیص آن ، این است كه از تجهیزات مخابراتی آنچنانی استفاده نمی شود مثلا اگر شركتی در یك شهر دارای چند شعبه باشد و بخواهید آن شعبات را به یكدیگر متصل كند اینچنین شبكه ای ایجاد می كند .

سیستم های شبیه به شبكه

گاهی اوقات می توان
کامپیوترها را به شکلی بکار برد که دقیقا با یک شبکه سر و کار نداریم اما می توان آنها را شبکه نیز به حساب آورد . به همین دلیل نام آنها را سیستم های شبیه شبکه می نامیم و در زیر آنها را توضیح می دهیم . اما قبل از آن باید با مفهوم کامپیوتر Standelone آشنا شوید . به طور كلی به كامپیوتر های كه قادر باشیم پشت آنها قرار گیریم و با آنها كار انجام دهیم خواه به شبكه متصل نباشد یا امكان آن را نداشته باشد یك كامپیوتر Standelone گوییم .

اما سیستم های شبیه شبكه ، بطور كلی
سه مورد می باشند :
۱) كامپیوترهای MainFrame : این كامپیوترها دارای چندین پردازنده و حافظه های بزرگ می باشند و ترمینالها كه فقط دارای مانیتور و صفحه كلید می باشند به آن متصل می شوند و از آن استفاده می كنند. پس به نوعی می توان آنها را نوعی شبكه نامید اما نه بطور كامل .

۲) Distributed System ( سیستم های توزیع شده ) : این سیستم های شامل جندین كامپیوتر جداگانه می باشند كه بر روی همه آنها یك سیستم عامل مخصوص مانند ماخ ( Mach ) نصب می شود و این سیستم عامل است كه كلیه پردازشها را مدیریت می كنند و تصمیم می گیرد كه مثلا این برنامه روی كدام سیستم ها انجام شود و یا مثلا این داده روی كدام سیستم ها ذخیره شود و در این موارد كاربر نمی تواند هیچ كاری انجام دهد . این كامپیوتر ها بیشتر برای انجام پردازشهای بسیار سنگین و بصورت موازی بكار می روند .

۳) كامپیوترهایی كه به یكدیگر Link می شوند : یكی از راههایی كه می توان كامپیوترها را به یكدیگر متصل كرد از طریق پورت های پشت آنها می باشد . اگر دو كامپیوتر را بتوان از طریق پورت های پشت آنها به یكدیگر متصل كرد در اصطلاح آنها را لینك كرده ایم . در سیستم عامل ویندوز نیز می توانید دو كامپیوتر را بدین روش به یكدیگر متصل كنید . برای اینكار در موقع نصب ویندوز باید نرم افزار آن را نصب كنید تا بتوانید دو كامپیوتر را در قالب Host و Geast استفاده نمایید

شبكه ها را می توان به دو گروه زیر تقسیم نمود

*) شبكه های نقطه به نقطه ( Peer To Peer ) كه نام دیگر آنها Work Group می باشد .
**)
شبكه های
Server based كه به آنها Clinet / Server نیز می گویند .

دسته دیگری از شبكه ها


شبکه های
Peer-to-Peer به شبكه هایی گفته می شود كه در آن تعدادی كامپیوتر به كمك یك كابل یا چیزی شبیه به آن به یكدیگر متصل می شوند . در این نوع شبكه خبری از كاپیوتر سرویس دهنده به صورت جداگانه نیست و تمام كامپیوترها هم به صورت كلاینت و هم بصورت سرور عمل می كنند و انجام اموری مثل مدیریت فایلها ، دادن مجوزهای دسترسی ( البته نه بصورت درست و حسابی ) به عهده كاربر همان كامپیوتر است . اما در شبكه های كلاینت/ سروری یك كامپیوتر بنام سرور وجود دارد كه تمام امور مدیریتی و دادن مجوزهای دسترسی و موارد دیگر از این دست را به عهده دارد و معمولا تمام افراد پشت آن قرار نمی گیرند و اجازه كار با آن را ندارند بلكه فقط شخص مدیر شبكه ( Administrator ) با آن كار می كند . اما اجازه بدهید تا یك مقایسه مابین این دو شبكه داشته باشیم :

۱) اندازه ،تعداد و مكان : اگر در حدود ۱۵ كامپیوتر ( البته صحیحتر آن ۱۰ عدد می باشد ) داشته باشیم بهتر است از شبكه نقطه به نقطه استفاده شود و اگر تعداد از آن بیشتر شده بهتر است بدلیل افت شدید كارآیی شبكه از شبكه كلاینت/ سروری استفاده شود . اگر از نظر مكانی كامپیوترها در فاصل دور نسبت به یكدیگر باشند بهتر است از شبكه های كلاینت/ سروری استفاده شود . اگر بخواهیم یك محیط كوچك كه به ندرت گسترش و توسعه می یابد را شبكه بندی كنیم بهتر اس از شبكه نقطه به نقطه استفاده كنیم .

۲) منابع مشترك شده ( Share ) : در شبكه های نقطه به نقطه منابع مشترك شده بر روی تمام كامپیوترها گسترده شده اند و هر شخصی منابع مورد نظر خود را به اشتراك می گذارد یا از اشتراك خارج می كند . اما در شبكه های بر اساس كلاینت/ سرور تمام منابع مسترك شده بر روی یك كامپیوتر قرار دارد و به كمك همان كامپیوتر به اشتراك گذاشته می شود . یا از اشتراك خارج می شود .

۳) پشتیبانی سیستم عامل : شبكه های نقطه به نقطه توسط تمامی سیتم های عامل پشتیبانی می شوند اما شبكه های بر اساس كلاینت/ سرور را سیتم عاملهای خاص مانند Windows 2000 server ، Linux, Unix , Win Nt و اخیرا توسط سیستم عامل Windows 2003 پشتیبانی می شود.

۴) امنیت : شبكه های نقطه به نقطه دارای امنیت مطلوبی نیستند اما شبكه های بر اساس كلاینت/ سرور دارای امنیت بالایی هستند كه قابل توسعه نیز می باشد.

تعریف
Right : به مجوزهای دسترسی كه به كاربران داده می شود در اصطلاح Right گویند .

تعریف
Dedicated server : در بعضی از محیطهای شبكه كامپیوترهای سروری را به طور اختصاصی برای انجام بعضی كارها در نظر می گیریم ، كه به آنها سرورهای اختصاصی یا Dedicated server گویند . مثلاً در بعضی شبكه ها یك كامپیوتر برای ارائه فایلها در نظر گرفته می شود كه به آنها File server گویند و موارد مشابه دیگر .

تعریف
Node : به كامپیوترها و كلیه تجهیزات مرتبط با شبكه كه به تنهایی قادر به كار باشند Node یا گره گویند مانند : PC ها ، هاب ، سوئیچ

تعریف
Webmaster : به مدیران شبكه هایی كه بر روی اینترنت قرار دارند Webmaster گویند . باید توجه كرد كه به مدیران شبكه هایی كه بر روی اینترنت قرار ندارند Administrator گویند .

تعریف
Login : در اصطلاح به عمل اتصال به شبكه یا ورود به شبكه گویند و به عمل خروج از شبكه Logout گویند .

تعریف
GNOS : به سیستم های عامل گرافیكی شبكه GNOS گویند و اگر گرافیكی نباشد به آن NGNOS گویند . از سیستم های عامل گرافیكی می توان به ویندوز NT و لینوكس اشاره كرد و از سیستم های عامل غیر گرافیكی می توان به Unix ، Novell اشاره كرد .

تعریف
Diskless Network ( شبكه های بدون دیسك ) : گاهی اوقات می توان كامپیوترهای كلاینت را بدون هارد دیسك ، فلاپی دیسك و حتی CD-Rom در شبكه بكار ، برد . این كلاینتها از طریق یك چیپ مخصوص كه بر روی كارت شبكه قرار دارد ، در هنگام بوت شدن و از طریق شبكه به كامپیوتر سرور بطور اتوماتیك متصل می شوند و از این طریق سیستم عامل و برنامه های مورد نیاز را بكار می برند .

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 180
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 45
  • بازدید امروز : 105
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 107
  • بازدید ماه : 247
  • بازدید سال : 813
  • بازدید کلی : 11,883